Utvecklingen på internet går fort. När internet slog igenom i slutet på 1990-talet blev det en boom där många insåg att de behövde skaffa en hemsida till sin verksamhet eller sig själva. Efterfrågan på webbdesigners var stor och många lärde sig att koda och designa hemsidor på egen hand och kunde få jobb på stora internetbolag som spray och passagen.
IT-bolag värderades ofta skyhögt även om de inte hade några betydande intäkter. Sedan kom it-kraschen i början på 2000-talet och många internetbolag gick i konkurs eller var iallafall tvungna att säga upp mycket personal. Sedan ökade efterfrågan på personer med kunskap om programmering, webbdesign och digital teknik långsamt igen.
Framförallt i samband med de smarta mobilernas utbredning fanns behovet att bygga om många webbsidor och även komplettera med applikationer anpassade för mobiltelefoner. Och utecklingen går så fort att det antagligen alltid kommer finnas ett behov av personer med digital kompetens. Både på webbyråer och inhouse på stora och medelstora företag.
Ofta är det kunskaperna som är mer avgörande än en viss examen. Titta gärna på referenser och arbetsprov och försäkra dig om att webbyrån har erfarenhet av mobilanpassade, sökmotorvänliga webbsidor anpassade efter kundens behov.