E-handlare på internet kan antingen försöka konkurrera med pris, eller med något annat, t.ex. bra service eller snabba leveranser. Genom att allt mer av användares beteende går att spåra så blir erbjudanden på internet också alltmer individuella. Genom att analysera en användares beteende kan butiken rikta olika erbjudanden och t.o.m. ha olika priser på samma produkt till olika kunder.
Om butiken gjort ett utskick där man erbjuder 10 % rabatt och man inte nappar på det, kanske man nästa gång får 15 % rabatt för att verkligen locka till köp.
Många butiker har också olika rabatterbjudanden till vissa grupper, t.ex. medlemmar i olika föreningar eller rabatter en viss tidsperiod.
Det kan vara svårt att hitta dessa rabatter när man verkligen har användning för dem. D.v.s. du kanske stöter på ett riktigt bra rabatterbjudande på bläck till din skrivare, men om du vid det tillfället inte har behov av bläck är det kanske ändå inte en bra affär, eftersom du riskerar att köpa något du inte behöver.
Men när du väl bestämt dig för att handla något har du stor användning för en rabattkod eftersom hela rabatten blir en besparing. Det kan naturligtvis vara svårt att hitta dessa rabattkoder vid rätt tillfälle, men det finns rabattkodsidor som samlar dessa rabattkoder och det kan vara en bra ide att titta igenom dessa när man ska handla, eller vill ha tips på butiker som har bra rabatter just nu.
Man använder sedan koden i kassan hos den butiken man handlar ifrån och sparar på så sätt pengar.
Ofta kanske det är nya eller mindre kända butiker som har rabattkoder för att göra sig synliga och locka till köp men det går även att hitta de stora etablerade butikernas rabattkoder t.ex. Bokus kampanjkod eller Rabattkod Tre
Om man hittar procentuella rabattkoder på dyra sällanköpsvaror kan man spara mycket eftersom det ofta handlar om ett stort totalbelopp så även en liten procentandel blir ganska mycket pengar. Ex. kan Rabattkod Royaldesign ge rabatter på möbler och inredning.