Att företag samlar in information om oss och våra aktiviteter på nätet, visar riktad reklam och har koll på våra beteenden på andra sätt är inget nytt. De som samlar in denna informationen tar ofta betalt för den så att de som vill marknadsföra sig ska hitta rätt målgrupp. Men det finns också företag som delar med sig av kakan. Du ger den tillåtelse att kartlägga dina vanor och du får lite betalt för det. Ska ens information ändå säljas vidare skadar det ju inte att iallfall få en liten del av kakan. Här är fyra företag som ger betalt för att få kartlägga dina vanor.
Datacoup. Samlar in och säljer all din aktivitet online, utan att din identitet kopplas samman med den. På det sättet kan de ge marknadsförare viktig statistik, men ingen specifik individ kan kopplas samman med sin data. Till skillnad från sina konkurrenter håller Datacoup inte bara koll på vilka sajter du besöker utan också vad du köper, vem du blir vän med och hur du klickar dig runt. Datacoup betalar 8 dollar per månad för att få registrera all din aktivitet online och sen sälja den till marknadsföringsföretag.
Leaflad. Istället för att fungera som en traditionell annonsblockerare låter Leafled dig välja vilka annonser du vill se. På utrymmen för annonser visas istället annonser inom specifika områden som intresserar dig. Som betalning får du 20 procent av de reklamintäkterna Leaflab drar in på att boka dessa annonser.
Placed. Tillhandahåller en app till mobiler och kartlägger, med användarens tillåtelse vilka butiker de besöker och hur länge. Data säljs vidare och användarna får en liten summa. Även denna data levereras anonymt och kan inte kopplas samman med en specifik individ.
Personal. I deras virtuella bankfack kan du låsa in personlig information och sedan sälja delar av den till specifika köpare. Användare kan även dela informationen med nära och kära.